Piszczałki

Piszczałka wielkopostna, zwana też końcówką, należy do rodziny instrumentów alikwotowych. U górali był to jedyny instrument, na którym można było grać w okresie Wielkiego Postu. Nie posiada bocznych otworów palcowych. Wysokość dźwięku zależy od siły zadęcia, a poszczególne tony uzyskuje się otwierając / przytykając dolny otwór instrumentu. Można na niej zagrać proste melodie w skali lidyjskiej. Tonacja zależy od długości – im piszczałka dłuższa, tym niższa tonacja: D to ok. 57cm, H – ok. 68cm. Dłuższe instrumenty wymagają wprowadzenia dodatkowego elementu z ustnikiem – to tzw. piszczały sałaśnikowe. A jeśli w piszczale sałaśnikowej wywiercimy trzy boczne otwory, otrzymamy wspaniale brzmiącą fujarę pasterską rodem ze Słowacji.



Piszczały sałaśnikowe i fujary pasterskie


Posłuchaj:


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s